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Hier finden Sie fortlaufend Pressemitteilungen, Publikationen und weitere Downloads zum GCA.

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GCA Working Paper II – Driving Forces for Green Shopping Behavior [Eng.]

In unserer zweiten Veröffentlichung beschäftigt sich der Psychologe Robin Jadkowski mit psychologischen Determinanten, die zu umweltfreundlicheren Kaufentscheidungen führen. Dabei wird zum einen eine Methode erarbeitet, die Daten aus dem User Tracking unseres GCA mit Umfragedaten abgleicht und zum anderen die Beziehung unterschiedlicher Variablen zueinander untersucht, welche als Triebkraft für umweltfreundliches Verhalten dienen könnten.

Abstract

This study evaluates psychological and socio-demographic driving forces of pro-environmental behavior (PEB) in an online shopping environment. Previous empirical studies substantiate the role and strengths of numerous psychological driving forces that influence individual PEB. However, the type of PEB operationalization is heterogenous, as well as the type and operationalization of the driving forces. Steg & Vlek (2009) stress the point that effective interventions have to be aimed at these driving forces and that the strengths and relationship differs for specific types of PEB. Up to date, studies that use actual behavior as operationalizations of PEB in online shopping environments are rare, therefore this study pursued two main goals: (1) Test a method to link user tracking data of a digital shopping assistant (as indicators for pro-environmental shopping decisions) with self-reported survey items; (2) Exploratively assess the relationship of four socio-demographic and 14 psychological variables that may act as driving forces for PEB. The click behavior of N = 35 beta users of an online shopping assistant was tracked over a period of five months and successfully linked to previously obtained survey data. It was not possible to reliably detect effects of the assessed driving forces – PEB relationship with the achieved sample size. In conclusion, this studies procedure revealed great potential for future research to evaluate the effects of psychological variables on PEB in a real shopping environment.

GCA Working Paper I – Scaling Sustainability Advice [Eng.]

Wir freuen uns, an dieser Stelle das erste Arbeitspapier des Projekts Green Consumption Assistant veröffentlichen zu können. Unsere Kollegin Cathérine Lehmann fasst in diesem unsere Entscheidungswege zu nachhaltigen Produktempfehlungen, sowie mögliche Ansätze zur Skalierung zusammen.

Abstract

Data availability on the sustainability of products is low which poses challenges for actors from all sectors dealing with promoting sustainable consumption. We describe how we currently provide users of a Chrome browser extension with general sustainability advice and with recommendations of best-in-class products in terms of sustainability. Then we outline a possible concept towards more automatisation and thus scalability of the current approach. For the latter, we discuss six different schemes for generating large-scale green recommendations on a product level, finding that currently product sustainability can be best evaluated in terms of data availability when resorting to lists of labelled products. In the future, Product Environmental Footprints and similar data should be more easily available in order to have quantifiable data for research and for showing more information to users. Overall, an integrated approach, including e.g. aspects of  organizational sustainability, might help to fill data voids and/or to provide a more complete picture of a product’s sustainability level.

KI-Berlin

3.06.2021 Article in KI-Berlin Blog [Engl.]

In the article titled „Using Artificial Intelligence to make more sustainable behaviour easy for people” #KI-Berlin introduces the GCA to the broader public and describes how our first iteration works.

18.02.2021 Interview über das Projektvorhaben bei RESET

Das Nachhaltigkeitsmagazin RESET — Digital for Good führte ein Interview mit Projektleiter Ruben Korenke und berichtet ausführlich über unser Projektvorhaben sowie die erste Beta-Version des Assistenten.

1.12.2020 Projektvorstellung beim Digital-Gipfel

(Copyright BMU.de)

Das Bundesumweltministerium stellte beim Digital-Gipfel der Bundesregierung am 1.12.2020 das Projekt Green Consumption Assistant als KI-Leuchtturmprojekt mit einem 2-minütigen Einspieler vor. Das Video kann hier direkt abgespielt werden:

5.10.2020 Verleihung des Förderbescheides durch Staatssekretär Pronold

Am 5. Oktober 2020 verlieh Florian Pronold, Parlamentarischer Staatssekretär beim Bundesumweltministerium, dem Team des Green Consumption Assistant den Förderbescheid in Höhe von 2,3 Millionen Euro. Auch das Projekt CRTX an der Technischen Universität Berlin wurde an diesem Tag als weiteres KI-Leuchtturmprojekt mit einem symbolischen Scheck ausgestattet.